Lezersonderzoek universiteitsblad Delta

Het onafhankelijke universiteitsblad Delta vroeg ons een lezersonderzoek uit te voeren onder studenten en medewerkers van de TU Delft.

Bijdragen aan de binding van zowel studenten als medewerkers. Dat is het streven van Delta, een onafhankelijk communicatieplatform gericht op studenten en medewerkers van de TU Delft. Om dit doel te realiseren publiceert Delta elke 2 weken een universiteitsblad, dat wordt ondersteund door een website, een nieuwsbrief en social media als Facebook en Twitter.

Lezersonderzoek universiteitsblad TUDelta vroeg ons om onderzoek te doen naar het gebruik van deze kanalen. Een behoorlijke uitdaging, aangezien TU-beleid niet toestaat om gegevens van studenten en medewerkers te verstrekken aan derden. Noodgedwongen zijn we op zoek gegaan naar een manier om studenten en medewerkers zelf om toestemming te vragen. Gedurende twee weken hebben met tablets uitgeruste studenten op de campus rondgelopen om mailadressen te verzamelen. Direct na afgifte werd er een persoonlijke link naar een online vragenlijst uitgestuurd. Medewerkers en studenten die hun mailadres niet wilden afgeven, kregen ter plekke een aantal vragen over hun ervaringen met Delta voorgelegd.

Uiteindelijk hebben ruim 500 respondenten hun mening gedeeld. De resultaten laten zien dat de kracht van Delta vooral ligt in het persoonlijker en toegankelijker maken van wetenschapsnieuws, of zoals een lezer het omschrijft: “Delta zorgt voor kleur in de doorgaans grijze wetenschapswereld”. Net als bij veel andere universiteits- en hogeschoolmagazines zit de uitdaging vooral in het vergroten van bekendheid en het scheppen van verwachtingen.

Meer informatie over het uitvoeren van lezersonderzoek vindt u op onze pagina Mediaonderzoek.

Deel dit artikel