De meerwaarde van relatiebladen

Relatiebladen moeten hun meerwaarde aantonen, anders lopen ze het risico ten onder te gaan in digitaliserings- en bezuinigingstendensen. Toch laat onderzoek telkens weer zien dat dit soort fysieke uitgaven hun eigen plek in de mediamix verdienen en handhaven tussen alle blogs en ander social media geweld. RenM|Matrix zette een aantal onderzoeksresultaten op een rij van 20 externe bedrijfsbladen, uit uiteenlopende branches en doelgroepen (zowel op b-to-b als op consumenten gericht). En wat blijkt? Naast een hoog bereik en een goede beoordeling zien we dat het lezen van bedrijfsbladen eveneens een positieve uitwerking heeft op kennis, houding en gedrag ten aanzien van de afzender.

Een gemiddeld bedrijfsblad blijkt 2 op de 3 geadresseerden te bereiken (en dan hebben we het nog niet over het aantal relaties dat a.g.v. doorgeefgedrag bereikt wordt).  De lezers zijn doorgaans tevreden over deze vaak met veel zorg gemaakte bladen: met een gemiddeld rapportcijfer van 7,1 kun je thuis komen. Onderstaande kerngetallen laten zien dat de meerwaarde van bedrijfsbladen nog meer is terug te vinden in de effecten die het lezen ervan bewerkstelligt:

2 op de 3 lezers geeft aan dat het lezen van het bedrijfsblad hen beter zicht geeft op waar de afzender zich mee bezig houdt of wat zij te bieden hebben.  We hebben het hier over kenniseffecten waarvan de lezer zich bewust is. Het is niet uit te sluiten dat er ook onbewuste kenniseffecten optreden.  Nog hoger en wellicht ook verrassender is dat maar liefst 75% van de lezers van een gemiddeld bedrijfsblad rapporteert dat het een positieve bijdrage heeft op hun beeld en daarmee de reputatie van de desbetreffende organisatie. Het is sterk  de vraag welk ander communicatiemiddel in staat is een dergelijk effect teweeg te brengen, zeker wanneer je dit combineert met het hoge bereik. Digitale media en mailnieuwsbrieven klik je toch net wat makkelijker weg of klik je gewoonweg niet aan.  De impact op gedrag blijkt eveneens groot: 41% geeft aan dat (een onderdeel uit) het relatiemagazine wel eens aanleiding vormt tot gesprek met een collega of iemand anders uit het vak.  Ook hier is het de vraag welk andere communicatiemedium in staat is om dit te realiseren. Te meer daar dit soort effecten niet alleen hoog maar ook langdurig zijn, aangezien bedrijfsbladen vaak bewaard worden (en later nog eens worden ingezien en/of doorgegeven).

Is daarmee het summum van effectiviteit al bereikt? Is het plafond van wat een medium kan in zicht? Nee, zeker niet. Alleen al de variatie in bovenstaande bereiks-, waarderings- en effectgegevens laten zien dat er nog heel wat te optimaliseren valt. Onderzoek is daarbij een onmiskenbaar en effectief hulpmiddel. Geïnteresseerd in onderzoek naar bedrijfsbladen? Stuur een mail naar max@renmmatrix.nl of huub@renmmatrix.nl.