Ook het imago van een gemeente kan veranderen

Imago’s komen te voet en gaan te paard, luidt een bekend gezegde. Dat gold ook voor de gemeente Echt-Susteren in Limburg. Na een aantal spraakmakende affaires werd de gemeente, in ieder geval in de media, lange tijd afgedaan als het “Texas van het zuiden”. Imago onderzoek moest inzicht geven in waar de gemeente nu staat.

Zonder een actieve imagocampagne werd “achter de schermen” door een nieuw college van BenW gewerkt aan een andere bestuurscultuur. Toen RenM|Matrix dit jaar, in opdracht van de gemeente, een imago onderzoek ging uitvoeren onder stakeholders en het bedrijfsleven, werd dan ook met meer dan gewone spanning uitgekeken naar het resultaat. De opluchting was groot toen bleek dat zij Echt-Susteren beschouwen als een “keurige gemeente”. Sterker nog, het gros is van mening dat de media te lang zijn blijven hangen bij de negatieve gebeurtenissen in het verleden.

Dit betekent niet dat alles in de gemeente nu koek en ei is volgens de stakeholders en het bedrijfsleven. Veel verbeteringspunten werden naar aanleiding van het imago onderzoek aangereikt, o.a. voor de samenwerking tussen afdelingen van de gemeente. Volgens burgemeester Hessels zijn die punten dankbaar aangegrepen door de gemeente. Een imagocampagne komt er echter niet. De “lading” is volgens de burgemeester belangrijker dan de “vlag” die haar dekt. “Een goed imago krijg je als mensen tevreden zijn doordat je onopvallend goed werk levert”, aldus burgemeester Hessels.