Imago cruisereizen lijkt vooralsnog niet te lijden onder ramp Costa Concordia

Sinds de Costa Concordia op 14 januari jl. voor de kust van Italie kapseisde, heeft dit onderwerp volop in de belangstelling gestaan. Uit de Social Media Scan van RenM|Matrix blijkt dat er op Twitter al honderden berichtjes zijn gepost en ook andere social media en online nieuwssites berichten over het incident. Ondanks dat men in het algemeen geschokt is door de gebeurtenis, lijkt het er vooralsnog niet op dat het imago van cruisereizen onder de ramp te lijden heeft.

Een inhoudanalyse van berichten op online nieuwssites, social media en Twitter wijst uit dat mensen die van plan waren een cruise te boeken, zich daar door deze gebeurtenis niet van laten weerhouden (“Dit jaar geen cruise met de Costa Concordia… even verder kijken…”). Dit kan te maken hebben met het feit dat velen de oorzaak van de ramp toeschrijven aan onverantwoordelijk gedrag van de kapitein, en niet aan de veiligheid van cruiseschepen in zijn algemeenheid. Goed nieuws dus voor cruisemaatschappijen, die de afgelopen periode net van hun ietwat stoffige imago lijken af te komen. Wel blijkt uit de berichtgeving dat de reactie van Rederij Costa Cruises, eigenaar van de Costa Concordia, te wensen over laat. Het feit dat een Britse journalist twee dagen na het ongeluk nog een cruise met de verongelukte Costa Concordia voor april kon boeken, zorgt een week na het ongeval voor een negatieve piek in berichtgeving op online nieuwssites. Het is dus de vraag of het imago van Rederij Costa Cruises ook ongeschonden uit de strijd komt: