Second opinion?

Door de komst van internet en social media zijn de methoden om informatie uit de markt te halen verveelvoudigd. Daarmee zijn ook de standaarden van sociaal wetenschappelijk onderzoek, die traditioneel de basis vormden voor het marktonderzoek, onder druk komen te staan. Representativiteit, betrouwbaarheid en validiteit zijn begrippen die niet meer automatisch relevant zijn bij het interpreteren van data. Snelle inzichten en werkbare ideeën hebben daarentegen aan gewicht gewonnen. Daar is op zich niets mis mee. Het gaat in de business uiteindelijk om wat werkt en effectief is en niet om wat “waar” is. Maar soms leiden snelle beslissingen op basis van onvolledige of vertekende informatie ook tot dwaalwegen en schijnoplossingen.

Als u twijfelt aan de waarde van uw onderzoeksuitkomsten of als u zich afvraagt of er niet meer te halen valt uit de informatie die u uit de markt verzameld heeft, dan kan het geen kwaad eens om een second opinion te vragen. RenM|Matrix heeft zowel ervaring met traditionele als met nieuwe vormen van dataverzameling. We weten waar de valkuilen zitten bij de inzet en interpretatie van onderzoek met behulp van nieuwe media. We hebben bovendien ervaring opgedaan met het analyseren van andermans werk om te achterhalen waar eventuele fouten zijn gemaakt of kansen worden gemist. Dus bij twijfel, neem contact op met Max Cramwinckel voor een vrijblijvend oriënterend gesprek: max@renmmatrix.nl.