Succesvoller medewerkers werven door arbeidsmarktdata aan werkgeversimago te koppelen

Succesvol medewerkers werven: weet wat werknemers van jou vinden!

Het aantrekken van de juiste medewerkers wordt in de steeds krapper wordende arbeidsmarkt steeds lastiger. Vooral als je niet weet hoe groot die doelgroep in jouw omgeving is, of men jouw organisatie überhaupt wel kent en wat jouw employer image bij hen is. Snel een e-marketing programma uitrollen lijkt een slimme zet, maar is als schieten met hagel als je eigenlijk niet weet hoe jouw doelgroep denkt en wat ze aantrekkelijk vinden in een werkgever. Dat gaat echt veel verder dan alleen het salaris en andere arbeidsvoorwaarden.

Wat je nodig hebt zijn de volgende inzichten:

  1. ArbeidsmarktInzichtscan

Hoe ziet mijn regionale arbeidsmarkt eruit, hoeveel potentiële werknemers zijn er die voldoen aan voor jouw organisatie benodigde skills, hoeveel vacatures zijn er voor die doelgroep, hoe lang staan die vacatures open, hoe groot is de schaarste binnen je doelgroep, wat is het gemiddelde salaris en wie zijn je concurrenten op die arbeidsmarkt. Dat geeft je een goed beeld van de krachten die op jouw arbeidsmarkt spelen en waar je je kunt onderscheiden.

 

  1. Employer image scan.

Wat is het employer image bij de doelgroep? Dat bestaat uit twee componenten: het employer image bij je huidige medewerkers en het employer image bij je potentiële medewerkers: zij die nu nog niet bij jou werken. Bij die laatste groep moet je in ieder geval weten of men je überhaupt wel kent en hoe groot die bekendheid is. Daarna komt de vraag welke beeld men precies van je heeft. Klopt dat wel met wat je eigen medewerkers vinden? Als dat afwijkt zul je eerst daar aan moeten gaan werken en kun je de wervingscampagnes veel effectiever inzetten. Zeker als je hun informatiezoekgedrag in kaart hebt, zodat je via de juiste kanalen werft.

Voor de ArbeidsmarktInzichtscan beschikt samenwerkingspartner Etil als een van de weinige partijen over de benodigde regionale arbeidsmarktdata. Kijk maar eens hier voor wat er allemaal beschikbaar is. We beschikken over de juiste expertise om daar de voor jou relevante informatie uit te halen. Maar daarmee ben je er nog niet. Dit is het noodzakelijke voorwerk.

Minstens even belangrijk is de vraag of de doelgroep jou kent en of en zo ja, welk beeld men van je heeft. Daarvoor zul je onderzoek moeten doen: de employer image scan. Dat onderzoek voeren we uit onder je eigen medewerkers en onder potentiële medewerkers. Afhankelijk van de omvang van de doelgroep maken we daarvoor gebruik van online kwantitatief onderzoek en/of kwalitatief onderzoek. Onze experts gaan samen met je op zoek wat voor jouw organisatie de beste aanpak is. In dat onderzoek meten we de naamsbekendheid van jouw organisatie, die van jouw belangrijkste concurrenten en het imagoprofiel dat jouw organisatie bij zowel jouw huidige medewerkers als jouw potentiële medewerkers heeft. Een natuurlijk ook het informatie-zoekgedrag van de doelgroepen (zodat je de juiste kanalen kunt inschakelen) en meten we het belang van keuzefactoren voor werkgevers, zodat je inzicht krijgt in wat men belangrijk aan een werkgever vindt en je met de juiste boodschappen je doelgroep gaat aanspreken.

Etil heeft beide componenten opgenomen in haar Employer Brand Profiler. Dit is een innovatieve dienst, gebaseerd op twee datasporen die zich in de praktijk zich al bewezen hebben en waarmee al vele jaren expertise is opgebouwd. Deze aanpak is geschikt voor iedere sector: van industrie, handel, horeca, zakelijke dienstverlening tot onderwijs, gezondheidszorg en overheid.

 

Interesse? Neem contact op met:

 

Max Cramwinckel