Praktische tool voor online pretesting

Online pretestEen pretest is bedoeld om, voordat een communicatie-uiting definitief is, na te gaan of en hoe de communicatieve kracht ervan bij voorbaat verbeterd kan worden. Voelt de doelgroep zich wel aangesproken? Welke onderdelen worden door de lezer als begrijpelijk en welke als minder begrijpelijk ervaren? Geeft het antwoord op vragen die er leven of roept het juist vragen op?

RenM|Matrix beschikt over een tool om communicatie-uitingen online te testen. De betreffende uiting wordt in een webomgeving voorgelegd met de vraag om met een prikker  aan te geven welke onderdelen als positief (groen bolletje ), neutraal (geel bolletje) of negatief (rood bolletje) worden ervaren. Dat kan gaan over een specifieke tekstpassage in een informatiebrief, nieuwsbrief of brochure, maar ook over een afbeelding of illustratie in een advertentie of op een webpagina of magazinecover. Bij elk oordeel verschijnt er een tekstvak om het gegeven oordeel kort te onderbouwen. Het resultaat is een ‘heatmap’ met groene of rode bolletjes die direct laat zien wat wel en niet gewaardeerd of begrepen wordt.

Deze semi-kwalitatieve vorm van pretest onderzoek geeft in een kort tijdsbestek concrete handvatten om communicatie-uitingen verder te optimaliseren.

 

 

Voordelen online pretesting

Hieronder staan alle voordelen van online pretesting op een rij:

  • snel : het is mogelijk om binnen 1 à 2 dagen na aanlevering van de te meten uitingen resultaten te ontvangen;
  • to-the-point : de inzichtelijke rapportage geeft in 1 oogopslag weer welke onderdelen goed scoren en waar ruimte voor verbetering zit;
  • breed inzetbaar : het kan worden ingezet voor informatiebrieven, advertenties, magazines, nieuwsbrieven, websites en brochures;
  • flexibel : de tool kan eenvoudig in elke vorm van online onderzoek worden ingebouwd, waardoor het mogelijk is om aanvullende vragen te stellen;
  • gebruiksvriendelijk : vergeleken met reguliere webenquêtes scoort onze tool voor online pretesting relatief goed o.g.v. gebruiksvriendelijkheid (8.1) en leuk om in te vullen (8.0);
  • goedkoop : er is geen sprake van interview- of locatiekosten, wat het aanzienlijk goedkoper maakt dan pretesting via bijv. kwalitatieve diepte interviews (op locatie).

Wilt u meer informatie over onze tool voor online pretesting, neem dan contact op met : m.cramwinckel@renmmatrix.nl.