Senioren marketing

RenM|Matrix werkt op het gebied van seniorenonderzoek en –marketing nauw samen met de Universiteit Maastricht. Daar bekleedt Prof. Dr. Hans Kasper een leerstoel over Consumentengedrag van ouderen. Samen met hem en met Jessica Hohenschon van de School of Business and Economics van de UM, heeft Wil Nelissen, onderzoeksdirecteur bij RenM|Matrix een tweetal artikelen gepubliceerd in het Jaarboek van de MOA. Het eerste artikel dateert van 2009 en bevat een nieuwe typologie van ouderen die gebaseerd is op 2 dimensies, namelijk kansrijk versus kansarm en vitaal versus niet-vitaal. In een aanvullend artikel uit 2011 is daar nu een derde dimensie aan toegevoegd.

Die derde dimensie betreft een waardentypologie. Op basis van de  waardendimensies van Schwarz, komen de schrijvers tot de conclusie dat ouderen op een viertal waarden substantieel verschillen van jongere leeftijdsgroepen. Dat betreft met name dimensies die aan de rechterkant van Schwarz waardenspectrum voorkomen, de kant waar de waarden gesitueerd zijn die te maken hebben met relaties met anderen en met de omgeving (in tegenstelling tot de linkerkant waar waarden te vinden zijn die meer gericht zijn op het individu). De waarden waar ouderen algemeen meer op gericht zijn betreffen veiligheid, universalisme, conformiteit en traditie.

Maar binnen de groep ouderen zijn weer verschillen op te merken tussen segmenten. Zo zijn het vooral de kansarme ouderen die meer hechten aan de bovengenoemde waarden dan hun kansrijke leeftijdsgenoten. Ook blijkt dat vitale ouderen meer waarde hechten aan het hebben van een goede gezondheid dan de groep niet-vitale ouderen. Deze en andere segmentatiecriteria maken het mogelijk verklaringsmodellen op te stellen die uitermate bruikbaar zijn in het inschatten en benaderen van de seniorenmarkt. Neem voor meer informatie contact op met Wil Nelissen van RenM|Matrix: wil@renmmatrix.nl.