Communicatiecongres Los(t)

Donderdag 7 juni vond in de Sint Pieterskerk in Leiden het jaarlijkse verenigingscongres van Logeion plaats. Ruim 300 communicatieprofessionals gingen een dag lang op zoek naar nieuwe inzichten, die hen een houvast moeten bieden in de huidige tijden van communicatiedoelgroepen die zich niet meer op traditionele manieren in hokjes laten plaatsen en communities vormen die dwars door alle structuren heen gaan.

RenM|Matrix was uiteraard ook van de partij en hoorde Natascha Verdurmen van Edelman Nederland tijdens de opening van het congres vertellen over hoe, volgens de Trust Barometer, het publiek nog steeds het meest vertrouwt op traditionele media en dat binnen het bedrijfsleven het vertrouwen in de CEO steeds verder afneemt en de gewone medewerker bijna bovenaan staat. Hoofdredacteur van nrc.next Rob Wijnberg volgde met een betoog over dat niet de demografische eigenschappen bepalen of de ontvanger wordt bereikt, maar zij m.n. geïnteresseerd raken als het over zaken gaat die men niet nog wist. Zijn advies aan de communicatieprofessional luidt om zichzelf niet alleen als zender maar ook als ontvanger te zien, uit te gaan van eigen interesses en dan komt het luisterend oor vanzelf.

Tijdens één van de vele breakoutsessies vertelt Dennis Agusi over de opkomst van zijn generatie Y binnen Philips International. Over hoe zij middels een zelfregulerend intern social media platform trachten aan te sluiten bij de normen en waarden van een groep die over 10 jaar driekwart van alle werknemers zal uitmaken. Trendwatcher Peter Heshof van Bloom legt uit dat trends geen toeval zijn, verklaart de veranderingen binnen het communicatielandschap a.d.h.v. 8 steeds terugkerende behoeftenwerelden en sluit zich aan bij Rob Wijnbergs eerdere conclusie dat het bij communicatie steeds meer gaat om emotie en het ‘raken’ van de ontvanger.

Vlaams expert jongerenmarketing Tom Palmaerts focust zich tijdens de plenaire afsluiting op het ‘raken’ van de nieuwe generatie Einstein, met een promotiecampagne van het Franse mineraalwatermerk Contrex als sprekend voorbeeld.

Slotconclusie van de dag luidt dat de communicatieprofessional van regisseur en in ‘goede banen leider’ meer en meer een adviseur en facilitator aan het worden is. En dat de paradox misschien wel is dat het houvast dat gezocht wordt, het loslaten is.