Sfeerimpressie Esomar Congres

Het jaarlijkse congres van Esomar, de internationale marktonderzoekassociatie, leverde als altijd weer inspiratie en nieuwe inzichten op. Max Cramwinckel, algemeen directeur van RenM|Matrix geeft zijn persoonlijke impressie.

Het jaarlijkse Esomar congres zit er weer op. Dit keer in de Westergasfabriek te Amsterdam, dus dicht bij huis. Altijd inspirerend om even bij te tanken en de laatste nieuwtjes op onderzoeksgebied op te zuigen. Er viel mij een aantal zaken op. Het lijkt erop dat de vorm(geving) van het onderzoek steeds belangrijker wordt. Presentaties van onderzoeksuitkomsten zijn niet langer saaie overzichtstabellen maar maken gebruik van filmpjes, testimonials, grafische hoogstandjes e.d. Verder was “gamification” een buzzword: spelelementen toevoegen aan de methode van dataverzameling maakt het beantwoorden van vragen leuker en het interpreteren van resultaten creatiever. Een derde element dat centraal stond in veel presentaties was engagement of co-makership: de klassieke grenzen tussen onderzoekers, opdrachtgevers en respondenten vervagen en maken plaats voor gezamenlijk zoeken naar oplossingen. Dan zijn er natuurlijk nog de technologische ontwikkelingen die hun weg weten te vinden naar het onderzoeksdesign: smartphones, apps, twitter en andere social media openen tal van nieuwe mogelijkheden om informatie en inzicht te verwerven. Inspiratie genoeg om door te denken en de eigen onderzoekspraktijk nieuw élan te verschaffen.