Redactioneel onderzoek

Redactioneel onderzoekAls hoofdredacteur of bladmanager wilt u graag weten hoe de verschillende onderdelen van uw uitgave gelezen en gewaardeerd worden. Niet alleen is het van belang goed geïnformeerd te zijn over hoe een bepaalde formule bevalt, maar het is ook belangrijk te peilen hoe lezers reageren op eventuele veranderingen in die formule. RenM’s Redactie Monitor is een online tool voor redactioneel onderzoek dat de sterke en zwakke plekken binnen een bladformule uiterst nauwkeurig in kaart brengt.

De Redactie Monitor is een instrument dat snel en efficiënt van artikelen of andere specifieke onderdelen vastlegt:

  • hoeveel % van de lezers ermee in contact komt,
  • hoeveel % van de oppervlakte gelezen of bekeken wordt, en
  • hoe het artikel door de lezers wordt beoordeeld.

Door onderdelen met vergelijkbare kenmerken te groeperen, kan bovendien worden geanalyseerd in welke mate specifieke bladaspecten het leesgedrag beïnvloeden. Te denken valt bijvoorbeeld aan kenmerken als journalistieke vorm (interview, reportage,column e.a.), onderwerp (nieuws, achtergronden, human interest e.a.), positie in het blad (vóór of ná het nietje), kleurgebruik (met of zonder steunkleur, met of zonder illustratie) etcetera. Met redactioneel onderzoek wordt precies in beeld gebracht welke onderdelen goed scoren en welke minder positief worden ontvangen.

Wanneer redactioneel onderzoek vaker herhaald wordt, ontstaat de mogelijkheid ontwikkelingen in gebruik en waardering van het blad te volgen en de effecten van specifieke aanpassingen in de bladformule te monitoren. Bent u meer geïnteresseerd in hoe de lezer in het algemeen met uw uitgave omgaat? Kijk dan eens op onze pagina lezersonderzoek.

uw contactpersoon

Max Cramwinckel

Directeur communicatieonderzoek

Tel: 043-3508000

m.cramwinckel@renmmatrix.nl

 

Wenst u meer informatie over redactioneel onderzoek?
Neem dan contact op met onze specialist bladenonderzoek.

afspraak