Pretest onderzoek

pretest onderzoekVoelt de doelgroep zich wel door onze boodschap aangesproken? Welke associaties roept ons logo op? Welke onderdelen uit onze informatiebrief worden door de lezer als begrijpelijk en welke als minder begrijpelijk ervaren? Geeft onze brochure antwoord op vragen die er leven of roept het juist vragen op? Zet onze campagne aan tot het ondernemen van actie of zorgt het juist voor weerstand? Een pretest helpt u de effecten van communicatieconcepten in te schatten alvorens groen licht te geven.

Pretest onderzoek helpt bij het verbeteren van campagnes en communicatie-uitingen

Een pretest is bedoeld om, voordat een boodschap definitief is, na te gaan of en hoe de communicatieve kracht ervan bij voorbaat verbeterd kan worden. Het is een vorm van conceptonderzoek die inzicht geeft in hoe uw boodschap wordt beoordeeld op aspecten als begrijpelijkheid, geloofwaardigheid, toonzetting en vormgeving. Een pretest kan op verschillende momenten tijdens de ontwikkelingsfase worden uitgevoerd:

  • op het moment dat er een eerste idee is ontwikkeld over de vorm waarin de boodschap gegoten zal worden;
  • nadat de ideeën in één of meer concepten zijn uitgewerkt;
  • nadat de boodschap zijn “finishing touch” heeft gehad en alleen nog de laatste onzekerheden moeten worden weggenomen (disaster check).

Conceptontwikkeling via online pretesting

Online pretestKwalitatief onderzoek is een veelgebruikte manier om concepten van campagnes of communicatie-uitingen te laten beoordelen. RenM|Matrix beschikt echter ook over een tool om communicatie-uitingen online (oftewel snel en goedkoop) te testen. In een mum van tijd krijgt u concrete inzichten in hoe uw (nieuws)brief, cover, webpagina of brochure verder te optimaliseren.

De uiteindelijke keuze voor een bepaalde methode van onderzoek is afhankelijk van het stadium waarin de campagne zich bevindt en van het soort informatie dat verkregen moet worden. Een covertest is bijvoorbeeld uitermate geschikt voor het fijnslijpen van uitgewerkte magazineconcepten. Net zoals een usabilitytest u inzicht geeft in de verbeterpunten van prototypes van uw website of intranet.

 

uw contactpersoon

Max Cramwinckel

Directeur communicatieonderzoek

Tel: 043-3508000

m.cramwinckel@renmmatrix.nl

 

Wenst u meer informatie over pretest onderzoek?
Neem dan contact op met onze specialist concept testing.

afspraak